Syndrom karpálního kanálu

Syndrom karpálního kanálu (synonyma: syndrom karpálního tunelu, karpál). Onemocnění se projevuje bolestí v prstech nebo bolesti celé ruky, zejména v noci, ztrátou citlivosti prstů, omezením úchopu a jemné motoriky. Pomocí poměrně jednoduché operace můžeme všechny symptomy pozitivně ovlivnit a některé zcela vyléčit.

Co je to vlastně karpální kanál nebo tunel?

Když se podíváte na svoji ruku dlaní k sobě, zjistíte, že vlastní ruka je dobře ohraničena od předloktí tzv. zápěstní rýhou. Pokud ohnete všechny prsty do dlaně, tak Váš prsteníček Vám ukazuje, kde s největší pravděpodobností karpální tunel končí.

Karpální kanál je tedy prostor jdoucí v ose předloktí a ruky od zápěstní rýhy cca 5 cm. Jeho stěny tvoří na spodině a po stranách zápěstní kůstky a vazy a přes tento žlábek je natažen karpální vaz.

Obsahem karpálního tunelu jsou šlachy ohýbačů prstů a také 1 významný nerv - nervus medianus - nerv středový. Jako každá struktura v lidském těle i nervy potřebují ke svému životu dostatek krve, která je přiváděna přes pleteně jemných cév.

Nervus medianus zajišťuje citlivost palce, ukazováčku, prostředníčku a poloviny prsteníčku. Pokud dojde z jakékoli příčiny ke zmnožení obsahu karpálního tunelu, jako první budou utlačeny právě jemné cévní pleteně, které přestanou dodávat krev středovému nervu, a ten strádá, což se projevuje bolestmi, brněním a dalšími příznaky.

Zmnožení obsahu karpálního kanálu může být způsobeno zmohutněním šlach nebo jejich obalů pře přetížení ruky nezvyklou prací, dlouhodobou prací s myší nebo nevhodnou polohou ruky při práci. Rovněž může k útisku dojít při revmatickém onemocnění ruky, po úrazech a zlomeninách, nádorových onemocněních a jiných.

Jaké jsou další příznaky?

Kromě bolestí, brnění může dále pacient pozorovat oslabení jemných pohybů prstů a zejména charakteristických nočních bolestí, které nutí k probuzení. Pacient přestává s rukou pracovat jako dřív a stává se manuálně méně zručným, nedokáže např. udělat špetku z prstů. Někdy dochází k výraznému oslabení svalstva na palcovém valu. Typická je rovněž bolest při poklepu na oblast zápěstí.

U některých pacientů se onemocnění syndromem karpálního kanálu neprojevuje přesně tak, jak je popsáno výše. Někdy bolesti vystřelují od zápěstí do předloktí a výjimečně může být bolest pociťována i v rameni. To odhalí podrobné neurologické vyšetření doplněné o EMG, které potvrdí diagnózu karpálního kanálu

Operační léčba

Operace je vlastně přeříznutí karpálního vazu nad všemi strukturami, které jsou pod ním. Tím se tunel změní ve žlábek, tlak výrazně zeslábne a jemné cévní pleteně mohou opět normálně zásobovat nervus medianus. Zkušenému operatérovi trvá výkon cca 20 min. Provádí se v místním umrtvení, jen výjimečně je operaci nutné provést v celkové narkóze.

Na naší klinice jsme schopni provést výkon klasický s řezem nebo jako endoskopicky asistovaný.

Dle našich zkušeností je lepší, pokud se operovaná ruka znehybní pomocí sádrové fixace. Není to však nutné a závisí na zvyklostech pracoviště. Po týdnu se sádrová fixace odstraní a pacient započne rehabilitovat. Za dva týdny vytahujeme stehy.

Pooperační průběh

Nelze počítat s tím, že ihned po operaci dojde k úplnému návratu citlivosti prstů. Závisí na době útlaku nervu a jeho stupni poškození. Je nutné počítat i s delší dobou až 1 roku, než se citlivost upraví. Konečná citlivost nemusí dosahovat úrovně před operací.

Na druhé straně dobrou informací pro pacienty je, že noční bolesti vymizí ihned po výkonu.

Celková pooperační doba neschopnosti může být do 1 měsíce, dle rychlosti rehabilitace.