Operace hemoroidů

Potíže s hemoroidy jsou často příčinou nesnází a rozpaků. Trpěla, nebo trpí jimi asi polovina dospělých obyvatel Evropy. Nejčastěji se hemoroidy objevují ve věku od 40-65 let, dále u pracujících, kteří dlouhodobě sedí, a u těhotných žen v posledních týdnech těhotenství. Hemoroidy bohužel způsobují nepříjemné pocity a bolest, ale při správné léčbě a dobré prevenci můžeme potížím úspěšně zabránit.

Naše pracoviště se specializuje na léčbu hemoroidů ve všech stádiích (od diagnostiky, vyšetření, neinvazivní léčbu až po operační přístup).

Hemoroidy klasicky

Základní operací hemoroidů je klasická operace hemoroidů, při které dochází k vytnutí jednotlivých hemoroidálních uzlů, s následným sešitím sliznice konečníku. Tato metoda má však řadu nevýhod.

Nejvýznamnější nevýhodou je výrazná a poměrně dlouho trvající bolestivost po zákroku, spojená zpočátku s bolestí při stolici, dále možnost postižení funkce svěrače konečníku při operaci, a také relativně dlouhá pracovní neschopnost. U určitých typů hemoroidů bohužel jiná metoda, než klasická, není indikovaná.

Hemoroidy dle Longa (Longova metoda)

Operace hemoroidů - Longova metoda

Při této, poměrně nové a téměř bezbolestné metodě operace hemoroidů se provádí odstranění přebytečné tkáně a následné sešití sliznice zvláštním přesným nástrojem (staplerem), který je zaveden do konečníku. Stapler řeší zároveň příčinu zvětšení hemeroidů a výhřezu konečníku, neboť přerušuje drobné cévy, které přivádějí do hemeroidů krev a fixuje sliznici na její původní místo. Sliznice není v místě hemeroidů odstraněna a nevzniká tak jizva, jako po klasických operacích, která nedovolí dobré utěsnění řiti. Nehrozí také poškození svěračů konečníku, ke kterému při dřívějších operacích mohlo dojít.

Operace je téměř bezbolestná, provádí se v krátké celkové nebo páteřní (spinální) anestesii, trvá asi 15 minut. Operovaný pacient zůstává v nemocnici 1-3 dny, pracovní neschopnost trvá asi týden, což je asi čtvrtinová doba než u klasických zákroků. Pooperační bolesti jsou ve srovnání s klasickými operacemi velmi malé, což nejlépe hodnotí pacienti, kteří byli dříve operováni jinou metodou se špatným výsledkem a pak se podrobili Longově operaci.

Hemoroidy metodou H.A.L.

Na našem chirurgickém pracovišti se zabýváme v indikovaných případech navíc nebolestivou metodou operace vnitřních hemoroidů a análního výhřezu H.A.L. (Haemorroidal Artery Ligature). Jedná se o metodu založenou na cíleném podvazu hemoroidálních tepen, zásobujících jednotlivé hemoroidální uzly krví. Metoda využívá ultrazvukové zařízení, jež je připojeno ke speciální sondě, která se během operace (v celkové anestezii) zavede do konečníku. Díky ultrazvukovému signálu, je sonda schopna cíleně označit místa, kudy vysoko v konečníku probíhají pod sliznicí jednotlivé hemoroidální arterie. V takto označených místech se pak pomocí speciálního instrumentária provede podvaz jednotlivých přívodných arterií, čímž dojde k přerušení cévního zásobení jednotlivých hemoroidálních uzlů. To ve svém konečném důsledku vede k postupnému zmenšení a „zatažení“ hemoroidů a tím i k odstranění obtíží. Na rozdíl od klasické operace se tedy v obou případech jedná o minimálně zatěžující í výkon, díky němuž pacient po operaci necítí prakticky žádnou bolest a může být následující den propuštěn domů. Vzhledem k nulové bolestivosti a nepotřebnosti dodržování speciálních pooperačních režimových opatření je doba pracovní neschopnosti omezena prakticky jen na dobu pobytu v nemocnici – tedy 1 - 2 dny. Úspěšnost metody je ve srovnání s klasickou operací, jenž je navíc zatížena vyšším procentem recidiv, vysoká a pohybuje se v hodnotách přesahujících 90 %.

Metoda H.A.L. zatím není hrazena zdravotními pojišťovnami.