Femoroacetabulární impingement (FAI)

Úvod

Femoroacetabulární impingement je dán kontaktem mezi hlavicí a jamkou kyčelního kloubu. Tento střet je dán nevhodným tvarem a orientací jamky na jedné stranně, nebo nesprávným tvarem hlavice a krčku na straně druhé. Tyto dvě variety vedou při pohybu předčasnému kontaktu hlavice a jamky, dochází k poškození labra a chrupavek v kyčelním kloubu a tím k rozvoji degenerativních změn, který doprovází bolestivost v kyčelním kloubu s postupným omezením pohybu.

Klasifikace

Rozeznáváme dva typy femoroacetabulárního impingemet syndromu:

1. CAM typ – postižení horního konce kosti stehenní. Jedná se o nedostatečnou nebo porušenou sféricitu  hlavice. Tvar může být změněn po avaskulární nekroze, zlomenině či u coxa vara adolescentium. Vzniká „nadbytečná“ kostní tkáň především na anterolaterální části hlavice, která způsobí předčasný kontakt hlavice a jamky, dochází ke střižným silám, které vedou k poškození komplexu labrum-chrupavka.  Později může dojít až k odtržení labra
  2. PINCER typ – je způsoben nesprávnou orientací jamky kyčelního kloubu, nebo může být zposoben „hlubší jamkou“. Dále může být způsoben i zvýšenou ligamentozní laxitou a tím většímu rozsahu pohybů.

Vyšetření

Pacienti přichází pro intermitentní potíže v oblasti kyčelního kloubu, nejprve vázané na fyzickou aktivitu.  Nástup potíží může být pozvolný, pacient se nejprve vyhýbá určitým pohybům.  Poté se potíže projevují po delší chůzi nebo při sezení v autě.  Bolesti pacient lokalizuje do třísla nebo hýždě. Později se dostavují startovací potíže, kulhání, pocit ztuhlosti, může být přítomno přeskočení v kyčelním kloubu.

Při vyšetření nalézáme omezení pohybu a bolestivost. Je pozitivní přední impingement test – násilná vnitřní rotace při současné flexi a addukci v kyčli vyvolá bolest. Je-li bolestivá zevní rotace a extenze v kyčelním kloubu, hovoříme o zadním impingement testu.

Ze zobrazovacích metod opět využíváme především RTG, CT i MRI.

Terapie

Terapie FAI je především operační. Můžeme postupovat buď otevřeně s luxací kyčelního kloubu, nebo artroskopicky. Artroskopii dáváme předost před otevřeným výkonem. Při operaci ošetříme poškozené labrum, ošetříme chrupavku a provedeme remodelaci hlavice.