Nový zákrok v SurGal Clinic – operace diastázy miniinvazivně

Vážení kolegové, klienti, rádi bychom Vás informovali, že jsme na tiskové konferenci dne 9. 6. 2021 představili novu metodu operace diastázy. Pokud máte takový problém, neváhejte se na nás obrátit.

Diastáza – tedy rozestup přímých svalů břišních – je nepříjemným fenoménem dnešní doby. Lidé se nepohybují, tloustnou, rezignují na cvičení či posilování. A přímým důsledkem toho může být právě diastáza. Pomoci od nehezkého břicha může hlavně cvičení, ale často bývá řešením až chirurgická operace.

Velmi často dochází ke vzniku diastázy také v souvislosti s těhotenstvím, kdy se svaly po porodu přirozeně nestáhnou a rozestup břišních svalů přetrvává. Proč tomu tak je? Přímý sval je párový sval jdoucí od mečovitého výběžku, hrudní kosti a žeber ke stydké kosti. Mezi svaly je tzv. linea alba, vazivový pruh, tlakem na tuto dojde k rozestupu a oslabení, podobně jak když se roztáhne potravinová fólie. Nejčastější příčinou diastázy je těhotenství (tlak zevnitř), může ji ale způsobit i tlak zvenčí – přibývání na váze, nesprávné cvičení nebo některé sporty.

Co od diastázy očekávat? Pacient s diastázou má velmi často špatné držení těla. Přímé břišní svaly tvoří opěrný systém zad, diastáza tedy může způsobit bolesti zad či bolesti břicha. Diastáza se projevuje vyklenováním břicha při zátěži nebo vstávání, nezřídka i v klidovém stavu.

Jak diastázu řešit? Tam, kde selhaly konzervativní postupy léčby diastázy – zejména posilovací cviky – a dostatečným pomocníkem není ani stahovací prádlo, začínají se myšlenky klonit k operačnímu řešení.

Běžné operační řešení dříve obnášelo tzv. otevřenou operaci, tedy ránu od pupku po mečovitý výběžek s následnou viditelnou jizvu na břiše o velikosti přibližně 15–20 cm. Taková operace s velkou otevřenou ránou má mnohá rizika, velkou pooperační bolestivost, delší pooperační hospitalizaci (7–10 dnů) a pomalou rekonvalescenci.

„Dnes už existuje chirurgické miniinvazivní řešení diastázy, které zaručuje, že nenastanou standardní komplikace spojené s otevřenou operací a nabvíc tak dosáhneme i skvělého estetického výsledku.“ představuje nejnovější metodu JUDr. Jitka Kellnerová, ředitelka SurGal Clinic v Brně, která jako jedna z prvních v ČR nabízí miniinvazivní řešení tohoto problému. „Operace se provádí laparoskopicky zkušeným operatérem. Jedná se především o rychlý zákrok s minimálním estetickým dopadem stran jizev. Na těle zůstávají pouze 4 malé jizvy pro vstup operačních nástrojů. Obrovskou výhodou je pak velmi krátká hospitalizace v délce zhruba tří dnů. Díky laparoskopickému zákroku je umožněna časná rehabilitace a pacient se tak velmi brzy vrací k běžnému životu. V SurGal Clinic se snažíme přinášet ty nejmodernější postupy léčby do běžné praxe a operace diastázy laparoskopicky je další důkaz, že se nám to daří.“

SurGal Clinic, jako jedna z prvních nemocnic v republice, již představila následující metody:

Ohlasy v médiích

Diastáza břišních svalů: jak se jí zbavit? (ŽENY s.r.o.)
Nad větším bříškem nemusíte lomit rukama – je tu šetrná metoda k odstranění diastázy! (Žena-in)
Úleva pro rodičky, kýlaře i pupkáče: Lékaři v Brně umí šetrně spravit povadlé břicho (Blesk)
Operaci břicha zvládli jako první v republice. Kdo? Brněnští (Brněnský deník)
Operaci zvládli jako první (Deník)
Břicho umějí zpevnit laparoskopicky (Právo)
Diastáza se operuje miniinvazivně (Moje zdraví)

Brněnská klinika představila šetrnější postup v léčbě diastázy (ČTK)

Brno 9. června (ČTK) - Soukromá klinika SurGal Clinic v Brně dnes představila šetrnější postup při léčbě diastázy, což je rozestup přímých svalů břišních. Pomoci může cvičení, řešením ale bývá až operace. Klinika představila metodu, která se nezakládá na otevřené operaci, začala ji používat jako jedna z prvních nemocnic v republice. Klinika to dnes uvedla v tiskové zprávě. Zákrok je hrazený zdravotními pojišťovnami.

Rozestup přímých svalů břišních je fenoménem dnešní doby, kdy se lidé se nepohybují, tloustnou a rezignují na cvičení či posilování. Přímým důsledkem toho může být právě diastáza. Často k ní ale dochází i v souvislosti s těhotenstvím, kdy se svaly po porodu přirozeně nestáhnou, a rozestup břišních svalů přetrvává.

Pacient s diastázou pak má velmi často špatné držení těla. Přímé břišní svaly totiž tvoří opěrný systém zad, diastáza tedy může způsobit bolesti zad či bolesti břicha. Projevuje se vyklenováním břicha při zátěži nebo vstávání, nezřídka i v klidovém stavu.

Pomoci mohou posilovací cviky, pokud nezaberou, řešením je operace. Běžné operační řešení obnáší podstoupení takzvané otevřené operace, tedy ránu od pupku po mečovitý výběžek s následnou viditelnou jizvu na břiše o velikosti přibližně 15 až 20 centimetrů. Nevýhodami tohoto postupu jsou značná pooperační bolestivost, delší pooperační hospitalizace, a to až 10 dní, a pomalá rekonvalescence.

Klinika představila miniinvazivní řešení problému. "Operace se provádí laparoskopicky zkušeným operatérem. Jedná se především o rychlý zákrok s minimálním estetickým dopadem stran jizev. Na těle zůstávají pouze čtyři malé jizvy pro vstup operačních nástrojů," uvedla ředitelka kliniky Jitka Kellnerová. Doplnila, že obrovskou výhodou je pak velmi krátká hospitalizace v délce zhruba tří dnů.

Nemocnice tuto metodu řešení při léčbě diastázy nabízí jako jedna z prvních v ČR. Už dříve jako jedna z prvních nemocnic v ČR představila například operaci kolene metodou Visionaire, operaci výhřezu ploténky metodou DiscoGel či operaci zbytnělé prostaty metodou REZUM.

11. 6. 2021